Saturday, December 18, 2010

ragam hidup...

al kisah aku hari nie...
merancang mau balik KL ari ni..smpi dh plan nak p kenduri Along(coach silat seni UKM) kat perak.. skali dah siap2 berkemas ngn pakai dh elok2...papa balik dari ntah mana dtgnye "tiket esok la..." aku ngan terkejut " huh! esok... bkn ari nie ker????" ngn rasa xpuas ati aku check tiket..rupanye btl 19hb 12...haih..tension betul aku...ape la bapak aku nie..aku suh beli tiket malam nie..die p beli tiket mlm esok wat aper...arghhhh!!! geram..hbs rancangan aku nk p kenduri...mmm..xpe la...xde rezeki aku...

di setiap hari aku skang..aku hbskan bnyk masa aku kat umah...hbskan masa dgn tido, kemas umah, jenjalan kat umah sedara, kenduri kendara, pastu makan2, pastu ikut mak aku shopping mopping..n mcm2 la kan... n bnyk berita gembira n sedih yg aku dgr... biler aku pk2 balik...Allah memang hebat... sbb die menciptakan manusia dgn pelbagai sifat yang kiter sendiri x dpt nak ungkaikan dgn perkataan yg jelas... dijadikan kiter dgn pasangan yg dpt memenuhi disetiap kekurangan yg ada... melihat keadaan nenek aku pon dh cukup menunjukkan bahawa Allah itu berkuasa atas segalanye..kite mampu merancang tp Allah yang tentukan smua itu bakal terjadi atau pon tidak.. nenek aku yg baru je merasakan dirinya sihat walaupon jalan dh bongkok 3 n terkedek2... memasang niat nak balik umah die yang xde org tu...tup2 esoknye die batuk n pastu smpai ari ni die demam2... tp apa yg Allah swt tentukan nie ada kebaikannye kan... rancangan die nk balik umah duk sorg x dpt tu akhirnya ada kebaikan sbb biler die sakit ada org tgkkan die...anak cucu ada kat tepi... 

ada satu hari..nenek aku masa tu demam teruk... jam baru menunjukkan kol 12.40tghari... tup2 die ke toilet yg mana kami letak katil die sblh ngn toilet utk senang die bergerak ke tandas... aku yg sibuk kat dapur menyediakan lauk pauk nie...nampak die kuar then aku intai la kan kot2 nek aku tu nak apa2... korang nak tau aper yang nenek aku buat... hmmmmp... die pakai kain sembahyang.. 
"mok nok wat gapo paka kain smaye??" soal aku (nie aku ckp bahasa besut la)
"mok nok smayang la.. asar doh nie"nenek aku jawab
"huh! baru pukul 12.40 la...zohor pon dok lagi...nok smayang gapo nyoh..." kata aku
"la baru pukul 12 lebih..aku ingat asar doh" jwb nek

kisah tu membuat kan aku terfikir,manusia sentiasa hmpir kepada mati... biler sakit macam tu la kan..smpai xsedar cuaca n keadaan nye... biler kiter sihat mcm2 kiter boleh buat... tp sejauh mana kiter hargai peluang yang kita ada dikala kita sihat...mari la kiter fikir2kan... manusia penuh dgn pelbagai soalan dan masalah... dan setiap persoalan dan masalah itu adalah bersesuaian dgn keadaan diri kita..yang mana disetiap dugaan yang Allah berikan itu ada hikmah yang baik...mungkin kita terlalu bnyk melupakan Dia sehingga kita diuji sedemikian...tp aku percaya bila ujian itu dtg menunjukkan Allah swt masih sayang pada kita.. betul x kengkawan... jd aku harap kepada semua kawan2 hadapilah dugaan dan cabaran itu dgn penuh sabar dan tabah..jd sekuat yg boleh..kerana pasti ada sinar gembira buat kita..InsyaAllah...we will find the way...

No comments:

two is better than one

adsense