Sunday, May 23, 2010

kek span aku...

wah2...sownok giler balik kampung ari tu...sownok lah biler masa t'luang aku di isi dgn pelbagai aktiviti kan...haa...nie nk di jadikan satu ceritalah kn...
hmmm..kebetolan aku terasa sgtlah rajin nk m'buat kek...nk buat kek span ler kekonon nyer...dan aku ngn adik ku bukalah buku resepi mama ku itu....ikut punya ikut skali dh jd mcm dodol lar...aiyooo!!! penat aku ikut..rupan2nya ada silap didalam resepi itu..waaaaa.....sgt sedih....tension jek sbb aku t'paksa menapis kueh ku itu..dh jd rupa bengka ubi pon ada...seb baik kek aku yg x rupa span 2 boleh dimakan dan sedap...hmmm..hbs ler jugak..hahahahha....
maap ler..software nie aku amek trial jek..sbb 2 die ckp gitu..huhuhu

cara-cara membuat kek span dengan betol....

a) bahan-bahan:
1. 2 cawan gula
2. 2 cawan tepung gandum
3. satu tin susu pekat manis
4. 2 cawan air panas
5. satu sudu besar majerin
6. satu sudu serbuk penaik
7. 6 biji telur

b) cara-cara:
1. panaskan kuali, masukkan gula dan kacau sehingga cair. kemudian masukkan air panas dan kacau sehingga ia keperangan dan mendidih dan masukkan majerin dan kacau sehingga sebati
2. tutup api dapur dan sejukkan campuran tadi dengan mengacau nya selama 10 minit
3. kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji diselangi dengan tepung sedikit demi sedikit dan adunan hendaklah sentiasa dikacau agar tiada ketulan.
4. masukkan satu tin susu pekat manis serta serbuk penaik dan kacau hingga sebati
5. apabila adunan telah sebati dan tiada ketulan didalamnya masukan ia kedlam bekas pembakar dan bakar kek selama 25-35 min dgn suhu 180oC...

peringatan: mesti sejukkan dulu adunan sebelum masukkan telor..kalo x telur b'ketol2..huhuhuhuhu...dan adunan 2 kalo nk suh betul2 jd span kena kacau betul2...aku pon xreti nk explain mcmana...

No comments:

get a song here now

two is better than one

adsense

Health Tip of The Day